Strádovské Peklo

Start a cíl: Práčov, parkoviště u hřbitova

Délka: 15km (cca 4 hod)

Terén: náročnější, větší převýšení (stoupání celkem 600m), většina po značených cestách s měkkou podložkou, místy asfalt

Vhodné pro: chůze, Nordic walking, běh, rodinný výlet

Možnost občerstvení na trase: Nasavrky Restaurace pod Lipou - pití i teplé jídlo (po 11-ti km trasy),

Mapa trasy:

Popis trasy:

Trasa Strádovským Peklem se nachází asi 20 km od Pardubic, na okraji Železných hor mezi Slatiňany a Nasavrky. Začínáme v Práčově, na parkovišti u místního hřbitova (pro cca 6 aut). Projdeme zleva podél plotu Slavické obory (ta je otevřena pouze v únoru, březnu, červenci a srpnu) na asfaltovou cestu, která vede dolů do údolí Chrudimky - je značena žlutou turistickou trasou. Dole u řeky již začíná cesta s měkkou podložkou. My se dáme doprava po zelené. Postupně projdeme Přírodními rezervacemi Strádovské Peklo a Krkanka, podél zde ještě divoké řeky Chrudimky. Prudké svahy údolí lemují skály, lesy jsou vesměs listnaté, což zejména na podzim dopřává výletu krásnou atmosféru. V druhé části údolí procházíme chatovou oblastí Peklo. Úplně na konci pak najdeme vyřezávané dřevěné sochy zvířat a totemů, které vyrábí jeden z místních chatařů. V údolí se také napojíme na Keltskou naučnou stezku, která nás bude provázet většinu trasy (více info zde).

Na konci údolí pokračujeme po zelené doleva, nahoru do protisvahu. Vystoupáme do osady Hradiště. Zde za evangelickým kostelem pokračuje naše trasa doleva po modré. Koho ale zajímá Keltská historie, udělejte si odbočku dále po zelené na zbytky keltského oppida (zacházka 1 km) a pak se vraťte zpět k modré značce. Ta nás dovede dolů k vodní nádrži Křižanovice I. Stezka se klikatí mezi chatami, a jsou zde krásné vyhlídky na přehradu. Pozor, stezka je místy menší, je třeba si hlídat značku.

Zhruba v půlce přehrady se od modré turistické značky odpojíme. V místech, kde vyjdeme na louku u malé chaty, stoupá nahoru po louce cesta, po které se dáme. Dojdeme do Českých Lhotic (všimněte si kolem sebe plantáží vánočních stromečků :) ), kterými projdeme kousek po silnici na modrou turistickou trasu. Hned za vesnicí se nachází rozhledna Boika. Není příliš vysoká (schody dřevěné neprůhledné pro ty co se bojí výšek). Vstup je zdarma. Když jsme tu byli my, bylo pěkně větrno. Výhled je krásný - jak do labské roviny, tak směrem na zbytek Železných hor a na Vysočinu.

Dále nás modrá trasa zavede do Nasavrk. Zde je možnost občerstvení na trase v restauraci Pod Lipou. Můžete zde také navštívit zámek s expozicí Po stopách Keltů (více info zde) - zámek se nachází za kostelem sv. Jiljí, kolem kterého naše trasa vede. Dále pokračujeme od kostela po modré. Projdeme kolem parku Kaštanka, který je plný stromů jedlých kaštanů. V podzimních měsících tady můžete pohledat a třeba si jako my odnesete pár jedlých kaštanů. Dále nás modrá značka zavede zpět do údolí Chrudimky, kterým se již po zelené a následně žluté značce vrátíme ve vlastních stopách zpět k autu.

Ať se výlet líbí a ať to šlape ;)

Veronika

Tip: Pokud Vás zaujala keltská historie, na jižním konci Nasavrk se nachází Keltský skanzen (více info zde), ve kterém se dozvíte ještě více o životě Keltů. Konají se zde také zajímavé akce. Dostanete se sem z náměstí Nasavrk po žluté turistické značce, 1 km od naší trasy.